Rady novým majitelům štěňátka

V době, kdy si přivedeme domů nové štěňátko (obvykle od 7. týdne věku, ale obecně se doporučuje nechat ho s fenkou a sourozenci alespoň 8 až 10 týdnů) mělo by mít za sebou už své první očkování a několikeré odčervení. Pokud tomu tak není, co nejdříve navštívíme veterinárního lékaře a domluvíme se s ním na očkovacím a odčervovacím schématu. Zároveň nám štěňátko prohlédne, jestli nevykazuje známky nějakého onemocnění.
Štěňátko krmíme nejlépe kvalitní kompletní stravou. Dnes je na našem trhu velké množství značek a typů. Volíme to, které je vhodné pro velikost a věk našeho pejska a zároveň to, které našemu pejskovi sedne. Další možností je psovi vařit nebo ho krmit syrovou potravou. Takové krmení se ale potýká s řadou úskalí a je potřeba se obeznámit se všemi výhodami a nevýhodami. Ať tak či tak nikdy neměníme krmivo ze dne na den, ale postupně v průběhu týdne přidáváme k původnímu krmivo to nové.
Buďte trpěliví s nácvikem venčení. Štěňátko vezměte ven po každé hře, krmení nebo spánku a za dobře odvedenou práci ho pořádně pochvalte. Nemá smysl namáčet pejskovi čumák do loužičky, kterou najdeme po příchodu domů na podlaze. Pes už neví, za co je trestaný a bude se příště vašeho příchodu bát. Každé štěně se dříve nebo později čistotnosti naučí, jen je potřeba důslednost a vytrvalost z Vaší strany.
Zvykejte co nejdříve své štěňátko na různé stimuly jako je ruch města, jízda autem, cizí lidé, psi a ostatní zvířata.
Neposilujte ve svém štěněti strach. Jestliže pejsek kňučí, nevšímejme si ho. Pokud jej začneme chlácholit nebo okřikovat jen v něm posílíme strach a zároveň podpoříme vyžadování si pozornosti.
Učte svého psa zvládat základní povely. Za jakékoliv situace vyžadujte splnění povelu, jeho správné provedení řádně odměňte pamlskem a pochvalou.
Buďte vůdcem smečky. Pokud jasně psovi stanovíte, kde je jeho místo (až na posledním místě po všech lidských členech smečky), bude spokojeným a bezproblémovým psem – ignorujte výzvy psa ke hře, hru vždy začínejte a končete vy, nenechte psa žebrat u stolu, choďte první do dveří, psa nikdy nepřekračujte – nechte ho vám ustoupit.
Nikdy nenechávejte psa s malými dětmi bez dozoru. Mohou si vzájemně byť nechtěně ublížit.
Již od štěněcího věku zvykejte psa na manipulaci, zvedejte ho, prohlížejte mu uši, zuby a packy, sahejte mu do misky s krmením a netolerujte vrčení a kousání.
Pokud neplánujete zařazení Vaší fenky do chovu přemýšlejte o její včasné kastraci. Předejdete tím komplikacím v pozdějším věku jako jsou záněty dělohy, nádory mléčné žlázy nebo cukrovka a samozřejmě odpadnou komplikace spojené s háráním fenky (většina fen se hárá dvakrát do roka).
V případě jakýchkoliv problémů s chováním nebo výchovou psa co nejdříve vyhledejte odbornou pomoc, aby nedošlo u psa k zafixování si špatných návyků a reakcí.